Sukces sklepu zależy od dobrego przygotowania do działalności i od skutecznej reklamy. Ważne jest także gromadzenie na bieżąco różnych informacji, by móc podejmować adekwatne działania. To np. informacja o tym, jak działa strona sklepu, o jego pozycji w wyszukiwarce. Równie istotne są informacje na temat konkurencji. Monitorowanie sklepów internetowych dotyczy tych spośród nich, które sprzedają to samo. To one są konkurencją, z którą walczy się o tego samego klienta.

Konkurencja a sukces w e-commerce

Sklep internetowy musi być konkurencyjny, jeśli ma odnieść sukces. Przewaga nad innymi sklepami może dotyczyć różnych aspektów. To np. atrakcyjny program lojalnościowy czy doskonały marketing. Atrakcyjne dla kupującego powinny być także ceny. Jeśli może on tę samą rzecz kupić w różnych sklepach, to będzie kierował się ceną. Wybierze zakup w tym sklepie, w którym nie jest ona wysoka. Nie da się osiągnąć sukcesu, nie zważając na to, co robi konkurencja. Można przez to nie korzystać z czegoś, z czego już korzystają inni. Mogłoby to także doprowadzić do sytuacji, że ma się ceny wygórowane albo zbyt niskie.

Monitorowanie sklepów internetowych – ważne informacje

Warto mieć ogólną wiedzę na temat tego, jaki jest standard w e-commerce. Zakładając sklep, trzeba to zrobić w pełni profesjonalnie. W dalszej działalności też monitoring konkurencji jest konieczny. Czy rozszerza ona swój asortyment, czy wprowadza atrakcyjny program lojalnościowy, są to bardzo ważne informacje. Przede wszystkim jednak monitorowanie sklepów internetowych dotyczyć będzie cen. Warto otrzymać o nich informacje już w chwili rozpoczęcia działalności. Później też są one potrzebne.

Niekiedy korzystne może być zmodyfikowanie czegoś w odpowiedzi na działania innych sklepów. By jednak móc dokonać korzystnych zmian, wcześniej trzeba mieć informacje. Nie wyszukuje się ich ręcznie, bo to zabrałoby za wiele czasu. Są gotowe rozwiązania, z których można skorzystać. Informacje otrzymuje się szybko i wystarczy tylko zastanowić się, jak je wykorzystać.

Jak wykorzystać informacje z monitoringu konkurencji

Jeśli produkt się nie sprzedaje, a wszędzie indziej jest tańszy, to już wiadomo, w czym tkwi problem. Trzeba obniżyć cenę. Może być też inna sytuacja. To, co się oferuje, w innych sklepach internetowych, jest droższe. Wtedy można się zastanowić, czy utrzymać najniższą cenę, czy jednak trochę ją podnieść. Ważne jest monitorowanie sklepów internetowych na bieżąco. Ceny u konkurencji będą się zmieniać. Analiza cen daje informacje, jakie są strategie cenowe u innych. Jedni konkurują ceną, inni mają droższe produkty. Daje ona możliwość zobaczenia, jak wypada się na tle tego ogółu. Wiedza o tym, na ile oferta sklepu jest konkurencyjna, jest niezbędna.

Monitorując działania konkurencji, warto zainteresować się i innymi aspektami prowadzenia działalności. Ceny są ważne, ale nie tylko one. Chodzi ogólnie o poziom profesjonalizmu, jaki się reprezentuje. Jeśli ma się pozycje lidera, trzeba pilnować, by jej nie stracić. Kiedy sprzedaż jest słabsza, być może nie tylko mało atrakcyjne ceny za tym stoją. Warto dowiedzieć się, co takiego zapewnia konkurencja, a czego nie zapewnia się w swoim sklepie.